09 juli, 2017

Grundprincippet i et kamera

Den måde, som et billede bliver opfanget på i et kamera, har ikke ændret sig siden kameraet blev opfundet. Ja, det har faktisk været kendt langt tidiligere.

5. årh f.k.: Beskrevet af kinesisk filosof Mo-Ti
980: Princippet beskrevet af araber: Alhazen
1490: Camera Obscura beskrevet af Leonardo Da Vinci
1568: Forbedret udgave med glaslinse beskrevet af venezianeren Daniele Barbaro
1686: Johann Zahn konstruerer et transportabelt Camera Obscura. Latin: Camera=Rum Obscura=mørke





Princippet i dannelsen af et billede inde i kameraet, er vist her:


Du kan læse mere om dette princip på bl.a. Wkipedia - klik her!

Dette fænomen kan opleves derhjemme, hvis man er indstillet på at mørklægge et helt lokale og lave hul i rullegardinet. Det kan du se på en lille video her - klik her...!

Nogen fandt ud af, at hvis man lod lyset belyse en plade der var behandlet med et lysfølsomt stof, så kunne man fastholde billedet!
Det var begyndelsen på kameraet, som vi kender det i dag...
Her kan du læse om hele den historiske udvikling af kameraet...  klik her!

Selve princippet i kameraet har ikke ændret sig. Det er grundlæggende det samme i et gammelt boks-kamera fra din bedstefars tid og et moderne digitalkamera.

Kort fortalt kan det forenkles sådan:


Der er to ting der skal være indstillet rigtigt, for at få et godt billede:
1. Fokus  = afstanden til motivet.
2. Eksponering = Lysmængden der rammer filmen

FOKUS indstilles ved at justere afstanden mellem glaslinsen og filmen.

EKSPONERING indstilles ved enten at justere hullets størrelse, hvor lyset kommer ind, eller ved at justere den tid, lyset kommer ind i kameraet.

I de gamle kameraer med film, havde filmen altid en bestemt følsomhed for lys. Den var afgørende for hvordan kameraet skulle indstilles for at få en præcis belysning af filmen.
I et moderne digitalkamera er filmen afløst af en digital censor, som registrerer lyset i et antal små punkter, kaldet pixels.